Bel ons op 06-20227015 info@bureau-stap.nl

teamcoaching de piekenierBegin februari 2002 zocht ik een bijbaan naast mijn studie HBO Personeel & Arbeid in Groningen. Ik liep langs Olympia Uitzendbureau in Veendam en zag dat er mensen met horeca ervaring werden zochten. De Hotelschool had ik net afgerond, ik wilde niet de horeca in maar ging toch naar binnen.

Enthousiast werd ik onthaald als de-juiste-persoon-op-de-juiste-plek. De baan was in Oudeschans.
Waar?
Als 21-jarige had ik geen idee waar dat ligt.

Een paar dagen later ging ik naar Oudeschans.
In een klein vesting dorp stond inderdaad het restaurant de Piekenier. Een kleine, enthousiaste en attente dame liet me binnen. Martine Millet. Een wervelwind met eindeloos veel energie en ervaring. Chef Kok Henk Hamminga, de rust zelve, kwam er ook bij zitten. We praten wat, ik werd rondgeleid, voelde me er thuis en mocht de volgende dag beginnen.

teamcoaching de piekenierEen dag later begon ik met werken. Het werkt wel, de samenwerking tussen Martine en mij. De samenwerking ontwikkelde zich verder in de tijd en we raakten steeds meer op elkaar ingespeeld. Soms waren er avonden dat het zo druk was dat we niet de mogelijkheid hadden iets tegen elkaar te zeggen. Ons ontwikkelde communicatiesysteem werkte. We kenden elkaars talenten maar ook elkaars valkuilen. Daarmee lieten we elkaar schitteren en lieten niet gebeuren dat de ander in haar valkuil viel. Dat werkte prettig.  

Dit is mijn winning-team-ervaring. Het team waarmee we bergen konden verzetten in de samenwerking die soms zelfs magisch voelde.

Samen met de mannen in de keuken was er gelijkwaardigheid. Er werd echt hard gewerkt maar ook gemopperd op elkaar. Aan het einde van de avond, wanneer alle gasten naar huis waren, werd dit geëvalueerd, werd er geleerd en konden er daarna om lachen.

Belangrijke ingrediënten voor dit team waren:

  • De werkbespreking was tijdens het gezamenlijk eten voorafgaande aan de avond. Informatie werd uitgewisseld: wie komen er, welke gerechten hebben we, welke wijnen, waarop moeten we letten, wie doet wat.
  • We hadden een duidelijk doel: gasten een gedenkwaardige avond bezorgen en het beste restaurant zijn.
  • We hadden een duidelijk communicatiesysteem onderling. Er was geen onduidelijkheid.
  • Er was waardering voor elkaars kwaliteiten. De gelijkwaardigheid gaf mij vertrouwen.
  • Onder het genot van kaas en wijn werd de avond geëvalueerd. Hebben onze gasten een fijne avond gehad, waren ze tevreden, waarom wel en waarom niet, wat doen we morgen beter.  
  • Ik heb echt veel gelachen en ging iedere week 2 of 3 avonden met veel plezier aan het werk.

 

Welke ingrediënten zijn doorslaggevend in jouw winning team?