Bel ons op 06-20227015 info@bureau-stap.nl

Wie werkt met continu verbeteren kent ongetwijfeld het begrip Kata. Een Japans begrip dat in het boek Toyota Kata, M. Rother (2013) wordt vertaald als gedragsroutines en gewoontes.
Gelijktijdig met het lezen van het boek trainde ik voor een halve marathon. Ik werd aan het denken gezet door: het succes komt niet voort uit plannen maar uit prioriteiten die duidelijk worden wanneer naar iets wordt gestreefd. De route wordt onderweg bepaald en achterom kijkend is er een strategie. Op het moment van schrijven zit ik 1 week voor de wedstijd. Tijdens mijn training van gisteren ontspon mijn hardloopproces zich als een ware Verbeter-Kata. Mijn Verbeter-Kata in hardlopen.

Kata, wat is dat?
Om mijn Verbeter-Kata te kunnen volgen leg ik kort uit wat Kata betekent vanuit het boek Toyota Kata (2013).
Toyota Kata gaat over de manier waarop medewerkers van Toyota iedere dag opnieuw zoeken naar verbeteringen. Op deze manier komen zij  steeds dichter bij hun ideale manier van werken. Hiermee zetten zij een steeds beter resultaat neer.
Kata is een gedragspatroon, een manier van doen, een gewoonte. De gewoonte van de Toyotamedewerkers is om iedere dag te streven naar het werken volgens de ideale werkmethode in plaats het dagelijks nastreven van doelen. Om de ideale werkmethode te halen ruimen zij dagelijks obstakels uit de weg die dit ideaal belemmeren.

Mijn Verbeter-Kata in Hardlopen
Bij een Verbeter-Kata begin je met het beschrijven van je doeltoestand. Een doeltoestand is een beschrijving van je ideale proces, je techniek en de omstandigheden.
Mijn doeltoestand is: Ik wil heel graag op een prettige en ontspannen manier de halve marathon hardlopen onder de 1.57, zonder pijn.
Dit kan ik onderverdelen in de volgende processtappen en -kenmerken:
Door te streven naar mijn doeltoestand komt uiteindelijk het resultaat in cijfers.

In de afgelopen 8 weken doorliep ik het volgende proces:

8 weken voor het lopen van de halve marathon
Mijn huidige situatie: Door het doen van de opleiding Bewust Hardlopen heb ik veel gewerkt aan mijn techniek. Via video-analyse, advies, aangereikte focuspunten en terugkoppeling van de trainer heb ik aanpassingen gedaan in mijn loopstijl. Voelt het al lekker? Nee, echt niet. De nieuwe technieken zijn niet geautomatiseerd, mijn ademhaling zit te hoog en lichte spierpijn voel ik na een training. Naar mijn tempo, pasfrequentie en snelheid hoef ik nog niet te kijken, daar heb ik geen tijd en aandacht voor.

Welke obstakels staan er in de weg? Ik heb te veel aandacht voor alle focuspunten. Ik wil alles in 1 keer goed doen. Maar uiteindelijk verbeter ik niet.  

Wat is mijn volgende stap? Focus op 1 of 2 aandachtspunten waarmee de meeste winst is te behalen in effectief hardlopen.

Wat heb ik geleerd? Focussen op 1 aandachtspunt tijdens een training. Hiermee krijgt ik de techniek onder de knie.  

6 weken voor het lopen van de halve marathon

Mijn huidige situatie: Mijn techniek is verbetert en daardoor loop ik prettiger en effectiever.


Welke obstakels staan er in de weg?
Vergroten van duur en snelheid.

Wat is mijn volgende stap? Het maken van een schema waarbij ik 3x per week hardloop en dit aanvul met een andere sport als fietsen of wandelen. Met variatie in snelheid en afstand.

Wat heb ik geleerd? Na 2 weken lopen in het schema merk ik dat ik meer fysieke klachten heb en hoofdpijn na een specifieke training. Naast mijn eigen trainingen geef ik hardloopcursussen. Deze extra belasting heb ik niet meegeteld waardoor de belasting te hoog is.
Trainingsschema aanpassen op wat werkt en rust nemen.

4 weken voor het lopen van de halve marathon
Mijn huidige situatie: Ik heb opgebouwd in trainingsduur en meer variatie aangebracht in tempo.

Welke obstakels staan er in de weg? Het ontspannen lopen is er nog niet. Ik ben veel bezig met techniek, schema’s en het zo goed mogelijk willen doen.

Wat is mijn volgende stap? Techniek en schema zijn goed. Fysiek niet helemaal fit. Ik doe een week rustig aan. Geen interval, rustig tempo. Focus op ontspanning.

Wat heb ik geleerd? Langzamer lopen leverde me herstel op van mijn pijntjes. De focus op ontspanning leverde een prettig ritme op tijdens een lange duurloop. Geen hoofdpijn in deze 2 weken.

2 weken voor het lopen van de halve marathon
Mijn huidige situatie: Mijn fysieke klachten zijn weg. Ik voel me fit en begin me te ontspannen tijdens het hardlopen. Ik heb minder kilometers gemaakt dat ik voor ogen had.

Welke obstakels staan er in de weg? Hardloopduur vergroten zonder fysieke klachten en hoofdpijn.

Wat is mijn volgende stap? De komende week het aantal kilometers uitbreiden. De laatste week 2 korte ontspannen trainingen.

Wat heb ik geleerd? Dat weet ik nog niet. Op 12 mei loop ik de halve marathon tijdens de Lauwersmeermarathon.

Mijn Verbeter-Kata in Hardlopen

In mijn Verbeter-Kata in Hardlopen draait het om (terug)kijken naar mezelf. Eerlijk zijn over wat ik ervaar en continu verbeteren vanuit de huidige situatie. De route had ik niet vooraf kunnen bedenken. Mijn doeltoestand geeft me richting.
Of ik mijn kwantitatieve doel behaald op 12 mei? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik heb verbetert in hardlopen, zowel fysiek als mentaal en dat mijn doeltoestand dichtbij is.